zatvori
...

Sveže namirnice

Stara poslovica je da „mnogo kuvarica pokvari čorbu“, ali loše sveže namirnice su još gore od toga. Zato evo nekoliko saveta sa zelene pijace koje treba uvek da imate na umu kada punite kolica za kupovinu.

Čak ni vrhunski gurman ne može izvući privlačan trifle od ananasa od tamnih prezrelih ananasa. A čak ni najsjajniji kuvar ne može pretvoriti zelene klice krompira u ukusni domaći pomfri bez toksina. Morate početi sa najboljim svežim namirnicama. Sveže namirnice su suština obroka – ako sveže namirnice nisu dovoljno dobre, neće ni krajnji rezultat biti dobar.

Kako znati da je lubenica zrela

Kucnite je. Možete čuti da li je lubenica zrela tako što ćete je kucnuti po kori. Ako zvuči šuplje, spremna je za jelo. Možete koristi i oči (praktično govoreći – zvuk mogu zaglušiti bučni pijačni prodavci). Kada je lubenica zrela, ima glatku zelenu koru. A šta je sa ostalim lubenicama? Ovde treba da budete u stanju da osetite izraziti miris lubenice ako je pomirišete na kraju gde je peteljka. Ako nema nikakvog mirisa, nije zrela.
Vodka lubenica

Ako pravite žurku, probajte da isečete rupu na vrhu lubenice i da je ispunite vodkom. Ponovite ovo nekoliko puta tokom 24 časa. Ovo obezbeđuje da vodka natopi većinu mesnatog dela lubenice. Poslužite hladno u kriškama ili komadima. Ne zaboravite da obavestite svoje goste o sadržaju i da to nije osveženje za decu.

Kako da znate da li je ananas svež

Povucite i pustite. Da biste proverili da li je ananas svež, povucite jedan od listova sa dna. Ako se otpušta relativno jednostavno, voće je zrelo. Ukoliko to nije prikladan test (ako ste, na primer, sa svojim detetom i želite da izbegnete buduće incidente tipa „Vidi, tatice, mogu da iščupam šišarku i da je pojedem“) možete uvek pogledati boju koja treba da bude žućkasto braon i osetiti miris koji treba da bude svež i prijatan.
Dobar za stomak
Bez masnoća, prepun minerala i vitamina C – postoje dobri razlozi da se prejedete divnog ananasa. Ananas je takođe poznat kao izvor enzima bromelin koji je dobar protiv problema sa varenjem.

Kako da znate da su pečurke sveže

Proverite kapice i drške. Možete jednostavno prepoznati da li su pečurke sveže. Pogledajte kapicu, treba da bude zatvorena tako da se rebra ne vide. Drška je poželjno da bude pričvršćena jer je prirodni čuvar; produžava trajanje pečurki i čuva ih u dobrom stanju. Možete ih takođe sami brati. Pronađite dobre baštenske pečurke na nađubrenom delu veoma plodnog tla od maja do novembra ili polje sa pečurkama na pašnjaku ili slično, često u takozvanom „vilinskom krugu“, od jula do oktobra. Ali da biste bilo sasvim bezbedni, nabavite dobru knjigu o pečurkama, ne želite valjda da „zbrišete“ svoje goste nekom čorbom od pečuraka koja je bila samo malčice više egzotična...

Meso iz šume
U literaturi, pečurke se mogu naći još u starim vremenima (podaci datiraju još iz praistorije - oko 500. g. p.n.e.). Posebno u jugoistočnoj Evropi, pečurke su vekovima nezamenljiv sastojak, a često se pominju kao  „meso iz šume“ jer je puna minerala i možu u potpunosti da zasite.

Kako da znate da je krompir dobar

Izbegnite toksin solanin. Može li krompir da bude otrovan? Da, ako je bio udaren (braon tačke) ili izložen svetlu (pozeleneo je). Ako se pojavilo bilo šta od ovoga, krompir proizvodi otrov solanin koji može prouzrokovati glavobolju, bolove u stomaku i dijareju. Solanin je u celom krompiru i ne može se ukloniti ni kuvanjem, prženjem, pečenjem ili isecanjem zelenih delova. Zato izbegavajte udarene i zelene krompire kada punite kolica u kupovini. Ako kupujete krompir u vrećicama, birajte providne vrećice tako da možete videti kvalitet i pozadi a ne samo spreda.
Kalorijska bomba?
Ne, ne u poređenju sa testeninama, pirinčem, pasuljem i hlebom. U 100 gr. testenine ima 390 kalorija, 368 kalorija u 100 gr. pirinča, 314 u belom pasulju, 241 u belom hlebu. Ali krompir ima samo 87 kalorija u 100 grama.

Kako znati da li su pomorandže dobre

Proverite kalendar. Pomorandže su najbolje tokom zime. Pune vitamina C i 13 drugih vitamina, boja i miris sami su dovoljni da nas provuku kroz te duge hladne dane. Ako ne možete da čekate tako dugo, potražite pomorandže sa braon pegama - pege su znaci kvaliteta. Ako više volite slatke pomorandže skoro bez kiselog ukusa, proverite „pupak“. Imajte na umu, što je veći to je pomorandža slađa (nismo proveravali da li se ova teorija važi i za ljudska bića...).
Statusni simbol
Ono što je pomorandže učinilo statusnim simbolom nije bio ukus već izgled. Pre oko 500 godina, najvišom modom među evropskim kraljevima i plemstvom se smatralo imati voćnjak sa pomorandžama koje su se retko jele (na isti način kao što su nosili perike iako nisu bili ćelavi).

Kako znati da li je meso rakova sočno

Podignite i okrenite. Kod rakova, postoje dve kontrole kvaliteta:

Podignite: važno je da rak ima neku težinu (3-5 kg), u suprotnom je verovatno uhvaćen nekoliko dana pre toga. Rakovi ne mogu da konzumiraju hranu kada su uhvaćeni i stoga počinju da koriste svoje sopstvene rezerve, što znači svoje sopstveno ukusno meso.
Okrenite: ženke rakova su sočnije od mužjaka, zato izaberite ženke. Kako da odredite pol? Okrenite je na leđa i proverite rep. Rep ženki je širok i okrugao, rep kod mužjaka je uzan i trouglast.
Idete na piknik?
Meso rakova se može koristiti za mnoštvo izvrsnih jela: jedite ga blago obarenog „au naturel“ sa malo limuna ili ga pomešajte sa majonezom i začinima u ukusnom sendviču za plažu ili piknik.

Kako da odaberete najbolje sastojke

Povrće

Artičoka: One punije su najmesnatije i najukusnije. Treba da budu sveže i zelene cele godine. Ne tamno braon ili crne na vrhu.
Plavi paradajz/plavi patlidžan: Treba da bude težak, u suprotnom je suviše star. Važno je da bude drška sveža i zelena.
Avokado: Avokado može biti zelen ili braon, svetao ili granuliran (rapav) bez uticaja na kvalitet.
Brokoli: Puca od zdravlja i trava zelene boje. Zatupasta glavica brokolija je kao dosadan gost – nije vredan poziva.
Šargarepa: Šargarepe moćno narandžaste boje su najboljeg kvaliteta. Najbolje je kupiti puno malih umesto nekoliko velikih.
Karfiol: Tražite sveže listove. Glavica treba da bude bela ili boje slonovače.
Krastavac: Kora svetla i tamno zelena. Svetao, mekan krastavac sa pegama nije vredan kupovine.
Mirođija: Tražite onu koja ima zelene nijanse i bez braon pega.
Zelena salata: Treba da puca od svežine. Iako spoljašnji listovi mogu biti opušteni, nemojte da vas to obeshrabri, obično je glavica čvrsta i pucketava ispod toga.
Paprike: Što veći plod to blaži ukus. Crvene paprike su najslađe. Ako je paprika zaista sveža, ona je bez rupa, ogrebotina ili pega. Površina treba da bude sjajna i glatka.

Voće

Smokve: Sveže smokve treba da se „znoje“ u malim kapljicama soka što čini kožu svetlucavom.
Grejpfrut: Oni sa tankom korom su najsočniji.
Kivi: Svež kivi treba da malo popušta ako ga nežno pritisnete tamo gde je peteljka. Ako je suviše mekan, verovatno već fermentira.
Limun: Okrugli limunovi su sočniji od onih duguljastog oblika. Što je limun žući, ima više vitamina C. One zelene treba izbegavati ili ih odložiti. Oni su dodati zbor zrenja.

Meso

Govedina: Treba da bude crvena. Ne treba da bude braonkasta.
Piletina: Zaboravite na mesara, zaboravite na supermarket, izbacite pijacu i izvezite se u prirodu do lokalne farme koja ima piliće koji trčkaraju. Oni su najukusniji.
Pačetina: Odaberite ženku, one imaju najsočnije meso. Salo treba da bude pre belo nego žuto.

Riba

Uopšteno o ribi: Mora imati lep, svež miris mora ili morske trave. Oči ribe treba da budu jasne (i izbočene) a koža sjajna, uz koju krljušt čvrsto prijanja. Koža treba da bude čvrsta na dodir i da „odskakuje“ kada je pritisnete prstima. Proverite da li su škrge crvene a ne blede ili ljigave.
Bakalar: Bakalar je najbolje kupiti tokom hladnijih meseci. Meso bakalara postaje opuštenije tokom toplih meseci kada se najviše hrani na suprot zimi i u periodima menjanja kože.
Iverak (riba list): Ako postoji bilo kakva sumnja po pitanju svežine iverka, ispržite ga. Sveži iverak se smanji u tiganju.
Haringa: Srebrne kože. U redu je ako je mekana na stomaku ali ne treba da bude porozna. Izbegavajte dugačke, mršave haringe.
Školjke: Pripremajte žive. Ovo jednostavno možete proveriti stavljajući ih na radnu ploču u kuhinji gde će se otvoriti ako su žive. Možete ih nežno kucnuti po ivici sudopere ako i dalje sumnjate. Ako se odmah otvore, definitivno su još uvek žive.
Dimljena haringa: Treba da bude iste boje i nesečena da bi se sprečilo da tamno braon koža dođe u dodir sa mesom – to može da učini da ima ukus sapuna.

Koliko upotrebiti

Uputstvo za kupovinu po osobi

Meso

Sečeno meso (pečenje, but, pečenica, itd) 200-300 g
Bez kostiju 125-175 g
Kuvana govedina 75-100 g
Usitnjeno meso i kobasice 150-200 g
Meso za ručak (topla jela) 75-100 g

Perad i divljač

Patka 600-800 g
Kokoške 350-400 g
Ćurka 350-400 g
Divlji fazan 500 g
Zec 300-350 g

Riba

Losos, očišćen 200-300 g
Losos, dimljeni 50-75 g
Fileti iverka 150-200 g
Haringa, marinirana 50-75 g
Jegulja, očišćena 250-300 g

Ljuskari

Klješta rakova 4-5 kosov
Školjke 10-12kosov
Morski račići za otvorene sendviče, očišćeni 75 g
Morski račići za otvorene sendviče, neočišćeni 150-200 g
Ostrige 6-12 kosov

Krompir / Pirinač / Testenina

Krompir, neoljušten 150-250 g
Krompir, neoljušten za pire krompir, itd 200-300 g
Testenina, sveža 125-150 g
Testenina, sušena 75-100 g
Pirinač ½ - 1 ½ dl